Op een desktop- of laptopcomputer kunt u al sinds 2005 betalen met iDEAL. Mobiele apparaten, zoals een mobiele telefoon met internetverbinding (smartphone) of een tablet (zoals de iPad), hebben kleinere aanraakschermen en vaak geen volledig toetsenbord. De meeste Nederlandse banken hebben daarom een mobiel bankieren app ontwikkeld die speciaal is vormgegeven en beveiligd voor mobiele apparaten. U kunt via die app van de bank ook met iDEAL betalen.
Wanneer betaal ik met iDEAL mobiel?
U gebruikt de mobiel bankieren app voor een iDEAL-betaling als uw bank dat ondersteunt. Uw bank zal automatisch herkennen dat u de betaling vanaf een mobiel apparaat uitvoert en een webpagina tonen op uw mobiele apparaat waar u kunt kiezen tussen een betaling via de app of de mobiele iDEAL website van de bank.
Bekijk in deze demo hoe iDEAL mobiel werkt.
LET OP: niet alle Nederlandse banken hebben iDEAL toegevoegd aan hun mobiel bankieren app. In dat geval komt u bij een iDEAL-betaling vanaf uw mobiele apparaat op de gewone mobiele iDEAL-website van uw bank terecht.
Hoe werkt een betaling met iDEAL mobiel?
Een iDEAL-betaling met iDEAL mobiel verloopt in grote lijnen hetzelfde als een gewone iDEAL-betaling. De afhandeling van de betaling gebeurt in de mobiel bankieren app van uw bank. Als uw bank iDEAL mobiel ondersteunt, dan verloopt de betaling als volgt:
- Nadat u op uw mobiele apparaat heeft gekozen om met iDEAL te betalen en u heeft aangeven bij welke bank uw betaalrekening loopt, wordt u vanzelf doorgestuurd naar de mobiele webpagina van uw bank. Daar kiest u om te betalen via de app of via de mobiele webpagina’s van uw bank. Sommige banken (ING, Rabobank) hebben universal links geïmplementeerd. Als u een mobiel bankieren app van de bank heeft, dan wordt de landinsgpagina niet getoond, maar direct de mobiel bankieren app geopend.
- U volgt de instructies in de app en controleert daarbij goed of het bedrag en de begunstigde correct zijn.
- Na afloop verschijnt uw betaling direct op uw rekeningoverzicht. Uw bank biedt u ook de mogelijkheid om een bevestigingsbericht met de details van uw betaling naar uw e-mailadres te sturen.
Wat doet de bank?
Op de website van uw bank kunt u zien of uw bank betalen met iDEAL via de mobiel bankieren app aanbiedt. Banken zorgen voor een goede beveiliging van het betalen met iDEAL op een mobiel apparaat.
Wat kunt u doen?
U kunt zelf een aantal controles uitvoeren om er zeker van te zijn dat uw betalingen met iDEAL op een mobiel apparaat veilig verlopen en kwaadwillenden uw vertrouwelijke bankgegevens niet onderscheppen:
- Indien u op uw mobiele apparaat gebruik maakt van de iDEAL-webpagina dan moet deze afkomstig zijn van uw bank. Controleer het webadres (de URL) in de adresbalk van uw mobiele webbrowser.
- Het webadres moet beginnen met ‘https://’ in plaats van ‘http://’. De s staat voor secure, dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde (versleutelde) verbinding tussen uw mobiele apparaat en de website van de bank. Sommige browsers tonen in dat geval in het browservenster een hangslotje.
- Als de mobiel bankieren app van uw bank er anders uitziet of anders werkt dan u gewend bent, of heeft u andere twijfels bij de app, controleer dan eerst of de schermen van iDEAL van uw bank overeenkomen met de voorbeeldschermen op de website van uw bank of op iDEAL.nl voordat u verdergaat met de betaling.
- Bewaar nooit uw wachtwoorden en andere beveiligingscodes op uw mobiele apparaat en zeker niet de wachtwoorden en beveiligingscodes voor mobiel bankieren of betalen.
- Laat uw mobiele apparaat niet onbeheerd achter en geef hem niet aan een ander mee.
- Lees ook de algemene tips en adviezen over veilig online winkelen en betalen.