Valse berichten over identificatie bij banken en overheid
Geplaatst op
Pas op voor e-mails, tekstberichten en zelfs brieven in de post die u oproepen om uzelf opnieuw te identificeren of uw persoonsgegevens te controleren en aan te vullen bij banken, bij de overheid of bij andere officiële instanties.
Fraudeurs spelen in op het nieuws dat onder andere financiële instellingen en overheidsinstanties nieuwe klanten zorgvuldiger moeten identificeren en de persoonsgegevens van bestaande klanten moeten controleren en waar nodig moeten aanvullen.
Identificeren met iDIN
De oplichters sturen berichten, zogenaamd van banken, overheidsinstanties en andere bekende organisaties die waarschuwen dat u zich dringend via iDIN moet identificeren of uw persoonsgegevens moet controleren via makkelijke links waar u op kunt klikken. iDIN is de online identificatie- en inlogdienst van banken. De links in de valse berichten leiden naar valse iDIN-webpagina’s die als twee druppels water lijken op de echte iDIN- of inlogpagina’s van banken. Op die valse webpagina’s moet u dan zogenaamd inloggen, met de beveiligingscodes van uw bank.
Juiste webadres
Banken, overheid en andere instanties zullen u hiervoor nooit via een tekstbericht een hyperlink sturen waar u op moet klikken. In e-mails zullen ze u altijd vragen om zelf naar hun website te gaan, door zelf het juiste webadres in te tikken. Als u toch op een link in een e-mail klikt, controleert u dan goed of het webadres van de inlogpagina in uw webbrowser volledig overeenkomt met het echte officiële webadres van uw bank.
Bij twijfel: bel uw bank.