Op deze pagina vindt u de contactgegevens die u nodig heeft – van onder andere ABN AMRO, Rabobank en ICS Cards – om op de juiste plek fraude en phishing te melden.
- Valse berichten melden (phishing en smishing)
- Verlies of diefstal van bankpas
- Verlies of diefstal van creditkaart
- Onveilige situatie bij geldautomaat of betaalautomaat
- Algemene telefoonnummers banken
- Melden van online kwetsbaarheid
Valse berichten melden (phishing en smishing)
Help om fraudeurs op te sporen en uit te schakelen door valse e-mails (phishing) en valse sms (smishing) te melden bij de bank die wordt nagebootst.
Lijkt het valse bericht van een andere organisatie te komen, bijvoorbeeld van de Belastingdienst of van PostNL? Stuur het bericht dan door naar die organisatie. De meeste grote, bekende organisaties hebben daar een speciaal meldpunt voor, net als de banken.
- ABN AMRO: valse-email@nl.abnamro.com
- ABN AMRO (alleen voor valse sms): 097 008 101 095
Let op: bellen of appen naar dit nummer is niet mogelijk. - ING: valse-email@ing.nl
- Rabobank: valse-email@rabobank.nl
- SNS: valse-email@sns.nl
- ASN Bank: valse-email@asnbank.nl
- RegioBank: valse-email@regiobank.nl
- Knab: valse-email@knab.nl
- Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
- Van Lanschot: valse-email@vanlanschot.com
- ICS Cards (Int’l Card Services): valse-email@icscards.nl
- BUNQ: www.bunq.com/report
Verlies of diefstal van bankpas
Meld verlies of diefstal van uw bankpas onmiddellijk bij uw bank. Onderstaande nummers zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Uw betaalpas wordt dan direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken. U kunt uw bankpas vaak ook zelf blokkeren in uw mobiele bankapp of via internetbankieren.
Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
- ABN AMRO: 0900 00 24 (lokaal tarief)
vanuit het buitenland: +31 10 241 17 20 - ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)88 722 67 67 (088-RABOSOS)
- SNS: +31 (0)30 633 30 00
- ASN Bank: +31 (0)70 356 93 35
- RegioBank: +31 (0)30 219 68 70
- Overige banken: 0800 03 13 (gratis)
vanuit het buitenland: +31 88 385 53 72 (ook ‘collect calls’)
Verlies of diefstal van creditkaart
Meld verlies of diefstal van uw creditkaart onmiddellijk bij uw bank. Uw creditkaart wordt direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken.
Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
- ICS Cards (International Card Services): +31 (0)20 660 06 11
- ABN AMRO: +31 (0)20 660 06 11
- ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)499 49 91 12
- SNS: +31 (0)30 633 30 00
Onveilige situatie bij geldautomaat of betaalautomaat
Meld onveilige omstandigheden rond een betaalautomaat (bij een kassa of verkoopautomaat) bij de betreffende winkelier of uitbater.
Meld onveilige omstandigheden in de omgeving van een geldautomaat bij de politie: 0900 88 44 (lokaal tarief), 24 uur per dag.
U kunt ook bellen naar Geldmaat, voor een gele Geldmaat-automaat of een geldautomaat van een bank: 088 227 41 00.
Mobiel bankieren & internetbankieren
Voor vragen over veilig digitaal bankieren bij uw eigen bank, kunt u terecht op de website van uw bank.
Een overzicht vindt u onder Vraag & Antwoord.
Algemene telefoonnummers banken
- ABN AMRO: 0900 00 24 (gebruikelijke belkosten)
vanuit het buitenland: +31 10 241 17 20 - ING: +31 (0)20 22 888 88
- Rabobank: Zoek naar het nummer van uw lokale bank
- SNS: +31 (0)30 633 30 00
- ASN Bank: +31 (0)70 356 93 35
- RegioBank: Zoek naar het nummer van uw lokale bank
- Knab: +31 (0)20 303 16 00
- Triodos Bank: +31 (0)30 693 65 11
alleen voor het melden van fraude: +31 (0)30 753 64 50 - Van Lanschot: 0800 17 37 (gratis)
vanuit het buitenland: +31 73 687 18 97
Melden van kwetsbaarheid
Help banken de veiligheid van hun (digitale) dienstverlening te verbeteren. Banken willen dat klanten veilig kunnen bankieren. Daarom kunnen deskundigen eventuele digitale kwetsbaarheden online melden aan banken. U kunt e-mailen met een bank onder de richtlinen voor Coordinated Vulnerability Disclosure:
- Rabobank: kwetsbaarheden melden
- ING: meldpunt kwetsbaarheden
- ABN AMRO: responsible disclosure
- SNS Bank: kwetsbaarheden melden
- RegioBank: kwetsbaarheden melden
- De Volksbank: kwetsbaarheden melden
- ASN Bank: meld kwetsbaarheden
- Van Lanschot: meldpunt voor kwetsbaarheden
- Knab: beveiligingslek melden
- bunq: Responsible Disclosure Policy
- ICS Cards: zwakke plekken in IT-systemen
Waar kan ik fraude melden?
- Meld oplichting of bedrog bij je bank. Wanneer je een tekstbericht hebt ontvangen van een oplichter met daarin een betaallinkje of een IBAN waar je naar moet overboeken, stuur dat dan zo snel mogelijk naar je eigen bank.
- Doe online aangifte bij de politie. Ben je opgelicht, doe dan online aangifte van het voorval bij de politie. Meld het ook als je géén schade hebt. Zo krijgt de politie beter zicht op de criminelen en hun handlangers achter deze vorm van oplichting, met de gegevens van de daders die je doorgeeft, zoals namen, rekeningnummers en telefoonnummers. Zie Aangifte doen.
- Meld fraude en oplichting bij de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk gebruikt die meldingen voor advies aan slachtoffers en om anderen te waarschuwen. Ze kunnen daarmee ook een compleet, landelijk overzicht krijgen van online fraude en oplichting. Zie Fraudehelpdesk.
Onze website geeft u veel informatie over hoe criminelen te werk gaan. Zoals korte video’s over de werkwijze van criminelen. Ook zijn er voorbeelden beschikbaar van diverse fraudevormen.
Waar meld ik phishing mails?
U draagt bij aan veilig bankieren door valse e-mails door te sturen naar de bank of organisatie die wordt nagebootst. U kunt banken helpen om verzenders van valse berichten en hun valse websites te blokkeren door een phishing mail te melden door hem zo snel mogelijk te sturen naar de bank die wordt nagebootst. Wanneer u een valse mail doorstuurt naar de bank die wordt nageaapt, zorg dan altijd dat de hyperlink in het bericht volledig wordt meegestuurd. Met die hyperlink kan de bank proberen om de bijbehorende valse website te blokkeren.
- ABN AMRO: valse-email@nl.abnamro.com
- ABN AMRO (alleen voor valse sms): 097 008 101 095
Let op: bellen of appen naar dit nummer is niet mogelijk. - ING: valse-email@ing.nl
- Rabobank: valse-email@rabobank.nl
- SNS: valse-email@sns.nl
- ASN Bank: valse-email@asnbank.nl
- RegioBank: valse-email@regiobank.nl
- Knab: valse-email@knab.nl
- Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
- Van Lanschot: valse-email@vanlanschot.com
Lijkt het valse bericht van een andere organisatie te komen, bijvoorbeeld van de Belastingdienst of van PostNL? Stuur het bericht dan door naar die organisatie. De meeste grote, bekende organisaties hebben daar een speciaal meldpunt voor, net als de banken.
Twijfelt u aan de echtheid van een e-mail of sms? Klik niet op hyperlinks, bel uw bank en vraag het aan een medewerker.
Hoe kan ik mijn bankpas of creditcard blokkeren?
Meld verlies of diefstal van uw creditkaart onmiddellijk bij uw bank. Uw creditkaart wordt direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken.
Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
Bankpas
Meld verlies of diefstal van uw bankpas onmiddellijk bij uw bank. Onderstaande nummers zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Uw betaalpas wordt dan direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken. U kunt uw bankpas vaak ook zelf blokkeren in uw mobiele bankapp of via internetbankieren. Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
- ABN AMRO: 0900 00 24 (lokaal tarief)
vanuit het buitenland: +31 10 241 17 20 - ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)88 722 67 67 (088-RABOSOS)
- SNS: +31 (0)30 633 30 00
- ASN Bank: +31 (0)70 356 93 35
- RegioBank: +31 (0)30 219 68 70
- Overige banken: 0800 03 13 (gratis)
vanuit het buitenland: +31 88 385 53 72 (ook ‘collect calls’)
Creditcard
- ICS Cards (Int’l Card Services): +31 (0)20 660 06 11
- ABN AMRO: +31 (0)20 660 06 11
- ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)499 49 91 12
- SNS: +31 (0)30 633 30 51