Onderwerpen
Creditcard
Hoe werkt een creditcard?
Met een creditcard kunt u betalen in winkels, telefonisch reserveren voor bijvoorbeeld theaterkaartjes en aankopen doen via internet. Een creditcard bevat geen bankrekeningnummer, maar een eigen 15- of 16-cijferig kaartnummer. De uitgever van de creditcard incasseert de transacties pas na afloop van de periode waarvoor de bestedingsruimte is vastgesteld.
Hoe betaal ik online met een creditcard?
Bij online gebruik van uw creditcard voor betalingen via internet wordt meestal ook om beveiligingscodes gevraagd. Dit kan een wachtwoord zijn, een verificatiecode, maar ook het gebruik van een inlogcode van internetbankieren. Kijk voor meer informatie hierover op de website van uw bank.
Is online betalen met een creditcard veilig?
Kijk op de website van uw bank hoe u uw creditcard veilig online kunt gebruiken voor betalen via internet. Houd er rekening mee dat dit alleen werkt als ook de webwinkel deze veiligere methode gebruikt. Een overzicht van bankenwebsites vindt u hier.
Fraude
Wat moet ik doen als mijn bank mij vraagt om vertrouwelijke (bank)gegevens te controleren of te verstrekken?
U dient niet op dit verzoek in te gaan. Banken zullen nooit per telefoon of e-mail vragen om pincodes, rekeningnummers, creditcardgegevens en dergelijke.
Wat moet ik doen als ik vals geld heb ontvangen?
Als u vermoedt een vals biljet in handen te hebben, geef het dan niet uit. Het uitgeven van een vals biljet is namelijk strafbaar.
Bezoek de website van De Nederlandsche Bank om te lezen wat u precies kunt doen.
Wat moet ik doen als ik een afschrijving op mijn rekeningoverzicht of creditcard overzicht zie die ik onmogelijk kan hebben gedaan?
Bel in dit geval onmiddellijk uw bank of creditcardmaatschappij. U vindt deze onder Meldnummers.
Fraude melden
Waar kan ik fraude melden?
- Meld oplichting of bedrog bij je bank. Wanneer je een tekstbericht hebt ontvangen van een oplichter met daarin een betaallinkje of een IBAN waar je naar moet overboeken, stuur dat dan zo snel mogelijk naar je eigen bank.
- Doe online aangifte bij de politie. Ben je opgelicht, doe dan online aangifte van het voorval bij de politie. Meld het ook als je géén schade hebt. Zo krijgt de politie beter zicht op de criminelen en hun handlangers achter deze vorm van oplichting, met de gegevens van de daders die je doorgeeft, zoals namen, rekeningnummers en telefoonnummers. Zie Aangifte doen.
- Meld fraude en oplichting bij de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk gebruikt die meldingen voor advies aan slachtoffers en om anderen te waarschuwen. Ze kunnen daarmee ook een compleet, landelijk overzicht krijgen van online fraude en oplichting. Zie Fraudehelpdesk.
Onze website geeft u veel informatie over hoe criminelen te werk gaan. Zoals korte video’s over de werkwijze van criminelen. Ook zijn er voorbeelden beschikbaar van diverse fraudevormen.
Waar meld ik phishing mails?
U draagt bij aan veilig bankieren door valse e-mails door te sturen naar de bank of organisatie die wordt nagebootst. U kunt banken helpen om verzenders van valse berichten en hun valse websites te blokkeren door een phishing mail te melden door hem zo snel mogelijk te sturen naar de bank die wordt nagebootst. Wanneer u een valse mail doorstuurt naar de bank die wordt nageaapt, zorg dan altijd dat de hyperlink in het bericht volledig wordt meegestuurd. Met die hyperlink kan de bank proberen om de bijbehorende valse website te blokkeren.
- ABN AMRO: valse-email@nl.abnamro.com
- ABN AMRO (alleen voor valse sms): 097 008 101 095
Let op: bellen of appen naar dit nummer is niet mogelijk. - ING: valse-email@ing.nl
- Rabobank: valse-email@rabobank.nl
- SNS: valse-email@sns.nl
- ASN Bank: valse-email@asnbank.nl
- RegioBank: valse-email@regiobank.nl
- Knab: valse-email@knab.nl
- Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
- Van Lanschot: valse-email@vanlanschot.com
Lijkt het valse bericht van een andere organisatie te komen, bijvoorbeeld van de Belastingdienst of van PostNL? Stuur het bericht dan door naar die organisatie. De meeste grote, bekende organisaties hebben daar een speciaal meldpunt voor, net als de banken.
Twijfelt u aan de echtheid van een e-mail of sms? Klik niet op hyperlinks, bel uw bank en vraag het aan een medewerker.
Hoe kan ik mijn bankpas of creditcard blokkeren?
Meld verlies of diefstal van uw creditkaart onmiddellijk bij uw bank. Uw creditkaart wordt direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken.
Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
Bankpas
Meld verlies of diefstal van uw bankpas onmiddellijk bij uw bank. Onderstaande nummers zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Uw betaalpas wordt dan direct geblokkeerd, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken. U kunt uw bankpas vaak ook zelf blokkeren in uw mobiele bankapp of via internetbankieren. Noteer het juiste telefoonnummer in uw (mobiele) telefoon of agenda.
- ABN AMRO: 0900 00 24 (lokaal tarief)
vanuit het buitenland: +31 10 241 17 20 - ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)88 722 67 67 (088-RABOSOS)
- SNS: +31 (0)30 633 30 00
- ASN Bank: +31 (0)70 356 93 35
- RegioBank: +31 (0)30 219 68 70
- Overige banken: 0800 03 13 (gratis)
vanuit het buitenland: +31 88 385 53 72 (ook ‘collect calls’)
Creditcard
- ICS Cards (Int’l Card Services): +31 (0)20 660 06 11
- ABN AMRO: +31 (0)20 660 06 11
- ING: +31 (0)20 22 888 00
- Rabobank: +31 (0)499 49 91 12
- SNS: +31 (0)30 633 30 51
Geldautomaat, betaalpas en creditcard
Kan mijn bank vragen om mijn pincode?
Nee, niemand heeft een geldige reden om uw pincode te vragen. Medewerkers van uw bank vragen u nooit om uw pincode prijs te geven. Die is strikt persoonlijk. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook. Verstrek die gegevens dus nooit aan anderen. Doet u dat wel, dan bent u zelf aansprakelijk voor de gevolgen van eventueel misbruik.
Wat moet ik doen als mijn pas misbruikt is?
Als u merkt dat er transacties zijn gedaan die u zelf niet heeft gedaan, laat dan direct uw pas blokkeren en ga naar uw bank. Uw bank blokkeert uw pas onmiddellijk en vraagt een nieuwe pas voor u aan. Als bij onderzoek blijkt dat uw pasgevens gekopieerd zijn en misbruikt, dan wordt de schade doorgaans zo spoedig mogelijk vergoed. Het is een goede gewoonte het transactieverloop op uw rekening minimaal wekelijks te controleren.
Geldezels
Hoe krijg ik mijn geld terug als ik opgelicht ben?
Als u het slachtoffer wordt van digitale oplichting is het niet zeker dat u uw geld terugkrijgt. De vuistregel is dat u in principe niets terugkrijgt als u zelf het bedrag heeft overgemaakt. Op dit moment is het eigenlijk alleen mogelijk als u aangifte van de oplichting hebt gedaan, de politie een verdachte aanhoudt en de zaak voorgelegd wordt aan een rechter .
Wat voor straf krijgen geldezels?
De straf voor de geldezel en hun ouders zijn ingrijpend. De pakkans vanuit de banken is namelijk ontzettend hoog. De geldezels draaien op voor de schade en ze worden strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen ze acht jaar lang geen gebruik maken van de financiële diensten van banken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld geen lening afsluiten of een nieuwe bankrekening openen. Dat laatste is bijvoorbeeld lastig als de jongeren geld gaan verdienen en hun werkgever het salaris niet kan overmaken. De politie maakte een video waarin helder wordt uitgelegd wat de gevolgen zijn voor geldezels.
Wat is witwassen?
Het geld dat criminelen in de onderwereld verdienen moet worden witgewassen om het in de bovenwereld uit te kunnen geven. Zo voorkomen ze dat hun geld direct door justitie of de belastingdienst wordt geconfisqueerd en te herleiden is tot hun criminele praktijken. Om geld te kunnen witwassen, is een geldezel nodig. Zij zorgen voor een bankpas en -rekening die voor het witwassen kunnen worden gebruikt.
Gevaren
Komt fraude met internetbankieren in Nederland vaak voor?
Nederland heeft één van de veiligste systemen ter wereld op het gebied van internetbankieren. In vergelijking met andere vormen van bankieren is de omvang van fraude via internetbankieren feitelijk laag. Nederlandse Vereniging van Banken Nederland vindt het belangrijk de consument voor de risico’s te waarschuwen. Bekijk hier hoe een beveiligde internetverbinding met uw bank eruitziet.
Zijn de risico’s van internetbankieren wel onder controle?
Banken nemen de veiligheid van internetbankieren uiterst serieus en investeren hier veel tijd en geld in. Risico’s zijn echter nooit helemaal uit te bannen. De banken streven samen met de consumenten naar een aanvaardbaar risiconiveau. Beveiligingsmaatregelen zijn altijd een afweging tussen gebruiksgemak voor de consument, veiligheid en kosten. Bekijk hier hoe een beveiligde internetverbinding met uw bank eruitziet.
Wie is het kwetsbaarst voor fraude met internetbankieren?
Alle consumenten die geen of een verouderde virusscanner, firewall, anti-spywareprogramma of spamfilter op hun computer geïnstalleerd hebben, lopen een grotere kans op fraude. Vandaar dat het up-to-date houden van uw beveiligingssoftware een belangrijke regel is. De consument dient verdere adviezen van zijn bank op het gebied van beveiliging te kennen en te volgen. Op de website Veiliginternetten.nl vindt u veel informatie hoe u veilig kunt internetten. Bekijk hier hoe een beveiligde internetverbinding met uw bank eruitziet.
iDEAL
Wat is iDEAL?
iDEAL is een online betaalmiddel. U betaalt ermee in de vertrouwde internetbankieromgeving van uw bank of uw bank app.
Hoe werkt iDEAL?
U kiest bij een webwinkel voor de betaalmethode iDEAL. Kies de bank waar uw betaalrekening loopt. U wordt vanzelf doorgestuurd naar de internetbankieromgeving van uw bank en logt in op de voor u bekende manier.
Is betalen met iDEAL veilig?
iDEAL is gebaseerd op de mobiel bankieren app en internetbankieromgeving en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren.
Hoe lang duurt het voordat een iDEAL-betaling binnen is?
Na afloop van de iDEAL-betaling ziet u de betaling direct op uw rekeningoverzicht terug. Uw bank biedt u ook de mogelijkheid om een bevestigingsbericht met de details van uw betaling naar uw e-mailadres te sturen.
Welke banken hebben iDEAL?
Alle Nederlandse banken bieden iDEAL aan en u kunt er direct veilig mee betalen. U hoeft zich niet te registreren, niets te downloaden en ook geen account aan te maken om te betalen met iDEAL.
Internetbankieren
Hoe zie ik of een website betrouwbaar is?
Als u uw bankzaken wilt regelen via internetbankieren, dan wilt u zeker weten dat u de echte, goed beveiligde website van uw bank gebruikt. Controleer daarom de punten op deze pagina voordat u gaat internetbankieren, een iDEAL-betaling doet of iDIN gebruikt. Dan weet u zeker dat u op de echte website van uw bank zit. Dit geldt ook voor online winkelen.
Is tikkie veilig?
Tikkie is ontwikkeld door ABN AMRO. Betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat u de betaling altijd afrondt via uw eigen bank en is dus veilig.
Melden misstanden
Melden misstanden
Pas gestolen? Ziet u vreemde zaken bij een betaalautomaat of geldautomaat? Valse e-mail? Meld het!
Over veiligbankieren.nl
Wie is de initiatiefnemer van veiligbankieren.nl?
Deze website is een initiatief van Nederlandse Vereniging van Banken Nederland en samenwerkende Nederlandse banken. De website is het belangrijkste gezamenlijke platform dat de banken in Nederland gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid en de manier waarop zij daaraan een bijdrage kunnen leveren.
Meer informatie vindt u onder Over ons.
Phishing
Wat is phishing?
Bij phishing sturen fraudeurs valse e-mails om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van u te achterhalen. Daarmee kunnen ze misbruik maken van uw identiteit, bankrekening en betaalmiddelen. De fraudeurs hengelen dan bijvoorbeeld naar een kopie van uw paspoort, rijbewijs of bankpasje; naar uw wachtwoord en speciale nummercodes voor internetbankieren of naar uw pincodes voor mobiel bankieren, uw bankpas of uw creditcard. Vandaar het woord phishing, dat ‘hengelen’ betekent.
Wat is phishing mail?
Phishing mails zijn mails die worden verstuurd met de bedoeling gegevens van slachtoffers te ontfutselen. Met deze gegevens kunnen fraudeurs bijvoorbeeld geld van de bankrekening van het slachtoffer halen. Behalve naar bankgegevens wordt er in valse mails ook gevraagd naar persoonsgegevens, wachtwoorden of geld. Ook gebeurt het dat kaarthouders bericht krijgen dat ze een prijs hebben gewonnen. Die kunnen ze echter alleen innen door vertrouwelijke gegevens van hun bank of creditcard bekend te maken. Een andere vaak toegepaste manier van phishing is het uit naam van de bank vragen om klant- of inloggegevens om zogenaamd klantenbestanden te controleren. Meer uitleg over phishing mails.
etc.
Waar meld ik phishing mails?
U kunt banken helpen om verzenders van valse berichten en hun valse websites te blokkeren door phishing mail of sms te melden door hem zo snel mogelijk te sturen naar de bank die wordt nagebootst. Bij een sms kunt u de volledige tekst van het valse bericht kopiëren, inclusief de hyperlink in de sms, en in een e-mail plakken die u doorstuurt naar de betrokken bank. Meer informatie.
Hoe voorkom je phishing?
Check alle mails goed voordat u op een link in de mail klikt. Veilig Bankieren TV heeft een video gemaakt waarin Marc van Veilig Bankieren uitlegt waar u op moet letten bij binnengekomen mails. Let bijvoorbeeld op het mailadres van de afzender en de link waar u zogenaamd op moet klikken. Eerst alles checken. Bekijk hem goed!
Spoofing
Wat is spoofing?
Oplichters kunnen u bellen vanaf een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Het lijkt dan alsof u wordt gebeld door een medewerker van uw bank. Dit heet telefoon-spoofing of bankhelpdeskoplichting. Letterlijk vertaald betekent dat nabootsen of namaken. Sms-spoofing bestaat ook. Het mobiele nummer of de naam van de afzender van het sms-bericht is dan een bestaand nummer of de echte naam van uw bank. Lees ook ons persbericht over spoofing…
Wat is een voorbeeld van spoofing/ bankhelpdeskfraude?
Let op als een van deze situaties zich voordoet.
- Je wordt onverwacht en ongevraagd gebeld door je bank of je ontvangt een onverwacht sms-bericht van je bank. Een zogenaamde bankmedewerker zegt dat fraudeurs ongeoorloofde betalingen vanaf je bankrekening proberen te doen.
- Je krijgt een sms-bericht met de melding dat je een verdachte betaling, automatische incasso of instelling moet controleren door op een hyperlink in het bericht te klikken.
- Een zogenaamde bankmedewerker belt en probeert je te overtuigen om overboekingen te doen, je pincodes en beveiligingscodes af te geven of om hem of haar directe toegang tot je computer te geven.
Meer over telefonische spoofing/ bankhelpdeskfraude.
Hoe voorkom ik spoofing?
U kunt banken helpen om oplichters op te sporen en hun bankrekeningen te blokkeren door voorvallen van spoofing via uw telefoonnummer zo snel mogelijk te melden bij uw eigen bank, vooral als u schade heeft. Bij een valse sms kunt u de volledige tekst van het valse bericht kopiëren, inclusief een eventuele hyperlink in de sms, en in een e-mail plakken die u doorstuurt naar uw bank. Wanneer u een vals sms-bericht doorstuurt naar uw bank, zorg dan dat een eventuele hyperlink in het bericht volledig wordt meegestuurd. Met die hyperlink kan uw bank proberen om de bijbehorende valse website te blokkeren.
Uniforme veiligheidsregels
Mag ik mijn pinpas niet meer aan een familielid uitlenen?
Hierin verandert niets. De pas en pincode zijn strikt persoonlijk. Dat betekent dat u hem ook niet door een familielid mag laten gebruiken. Zou u dit toch doen, dan is er natuurlijk niets aan de hand zolang er geen fraude mee wordt gepleegd. Maar als er wel fraude mee wordt gepleegd, en dit komt doordat u uw pas en pincode aan uw familielid heeft gegeven, dan kan de bank u aansprakelijk stellen.
Meer informatie over de veiligheidsregels
Waarom mag ik geen illegale software installeren?
Het hebben van illegale software op de computer is qua voorschriften strijdig met punt 3 van de veiligheidsregels.
Het gaat er hierbij niet om dat banken met deze regel iets tegen illegale software ondernemen.
Het punt is wel dat veel illegale software en zeker de programma’s die erbij worden geleverd om zogeheten licentie-sleutels te genereren, boordevol schadelijke zaken zit.
Wanneer dergelijke schadelijke zaken (malware) op de computer terecht komen, heeft de consument een verhoogde kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit.
Wat doen de banken aan veiligheid?
Banken hebben vele veiligheidsexperts in huis die zich dag en nacht bezighouden met de veiligheid van internet – en mobiel bankieren en voortdurend aanpassingen doen aan de banksystemen. Banken volgen nauwlettend alle ontwikkelingen over veilig bankieren en blijven hierin continu investeren. Bekijk hier hoe een beveiligde internetverbinding met uw bank eruitziet.
Wat als ik op vakantie ben en mijn afschrijvingen niet kan controleren?
De vierde Veiligheidsregel (Controleer uw bankrekening) vermeldt dat als er schade voor de bank ontstaat doordat het voor u enige tijd onmogelijk is geweest uw rekeninginformatie te controleren, de bank u kan vragen aan te tonen dat dit in alle redelijkheid niet mogelijk was. Dit geldt ook als u tijdens uw vakantie geen internet tot uw beschikking heeft. Overigens, veel mensen controleren hun banksaldo via hun tablet of smartphone ook op vakantie, net zoals zij blijven e-mailen en actief zijn op social media.
Meer informatie over de veiligheidsregels
Is er sprake van een verschuiving van de bewijslast richting consument?
Nee. Banken blijven onveranderd verantwoordelijk voor de bewijslast. De bewijslast dat de consument grof nalatig zou hebben gehandeld, ligt volgens de wet bij de bank.
Meer informatie over de veiligheidsregels
Wat als de klant het niet eens is met het oordeel van de bank om de schade niet of slechts gedeeltelijk te vergoeden?
Als de klant het niet eens is met het oordeel van de bank, dan kan hij/ zij gebruik maken van de laagdrempelige klachtenprocedure via het onafhankelijke klachteninstituut voor de financiële sector, het Kifid.
Zijn de banken qua veiligheidsregels nu strenger in dat wat zij van de consument vragen?
Nee. Wel duidelijker en consistenter. De veiligheidsregels waren er al, ze waren alleen niet bij elke bank hetzelfde. De onderlinge verschillen tussen banken zijn geschrapt, zodat voor iedereen dezelfde regels gelden. Ook zijn verouderde regels geschrapt, zoals het verbod te internet – en/of mobielbankieren via onbeveiligde draadloze netwerken.
De banken zijn zich ervan bewust dat de gemiddelde consument zich niet 100 procent tegen internetcriminelen kan beveiligen. Daar houden de banken rekening mee in hun beoordeling of klanten recht hebben op vergoeding van de schade. Als de consument zich gedeeltelijk niet aan de veiligheidsregels heeft gehouden, wil dat dus niet zeggen dat de bank de schade niet zal vergoeden. De bank zal in dit geval, op grond van de specifieke omstandigheden, beoordelen of de schade het gevolg is van grove nalatigheid van de consument. Deze beoordeling zal plaatsvinden naar redelijkheid en billijkheid. Op basis hiervan zal de bank al dan niet tot vergoeding overgaan. Dit alles staat los van het feit dat elke bank een eigen coulancebeleid hanteert, waarin zij per geval bepaalt, ook al blijkt een klant grof nalatig te hebben gehandeld, om de schade alsnog geheel of gedeeltelijk te vergoeden.
De Veiligheidsregels zullen jaarlijks worden geëvalueerd door de Nederlandse Vereniging van Banken en Consumentenbond en waar nodig aangepast. De Nederlandse Vereniging van Banken en Consumentenbond houden de vinger aan de pols of het door de banken bij fraudegevallen hanteren van de vijf Veiligheidsregels ordentelijk verloopt.
Meer informatie over de veiligheidsregels
Waarom zijn de Uniforme veiligheidsregels voor particulieren opgesteld?
De Veiligheidsregels zijn opgesteld om voor consumenten op consistente en transparante wijze de veiligheidsregels voor elektronisch bankieren en – betalen te formuleren. Als consumenten de Veiligheidsregels naleven dan kunnen zij erop rekenen dat zij het bedrag vergoed krijgen dat zonder hun toestemming van hun rekening is gehaald.
Veiligheid
Ik wil meer weten over veilig internetten, waar kan ik terecht?
Bezoek onderstaande websites van de Rijksoverheid:
Hoe configureer ik een veilig draadloos netwerk?
Een veilig draadloos netwerk is van belang om te voorkomen dat externen (al of niet kwaadwillenden) gebruik maken van uw draadloze netwerk. Zorg altijd dat uw netwerk beveiligd is met een persoonlijk wachtwoord (en niet met het standaard wachtwoord). Kijk verder naar de instructies van de leverancier van het draadloos netwerk om te zorgen dat uw netwerk adequaat beveiligd is.
Kan mijn computer ook worden gebruikt voor DDoS-aanvallen?
Ja dat kan als uw computer is besmet met schadelijke software (malware). Gebruik daarom altijd een anti-virus programma. Zorg dat dit anti-virusprograma up-to-date is, net zoals alle andere software op uw computer. Zet ook de automatische update-functie van deze software aan.
Wat doen de banken?
Internetbankieren
De Nederlandse banken investeren jaarlijks vele miljoenen euro’s in de veiligheid van hun producten en systemen. Zij zijn voortdurend bezig om de veiligheid te vergroten. Internetbankieren is echter een verantwoordelijkheid van banken én consumenten. Onder Internetbankieren vindt u aanwijzingen wat u kunt doen om veilig te bankieren en wat de banken doen.