Valse e-mail over online identificeren met iDIN
Geplaatst op
iDIN is een dienst van de banken waarmee hun klanten zich online bij andere organisaties kunnen identificeren.
Klanten die hiervoor kiezen, kunnen zich dan bekendmaken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank, bijvoorbeeld bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen of webwinkels. Daardoor hoeven de klanten geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden. Helaas zijn oplichters hier op ingehaakt. Ze misbruiken iDIN om aan uw inloggegevens te komen. Momenteel circuleert er een valse e-mail over iDIN. In de phishing mail die afkomstig lijkt van een bank willen oplichters u verleiden om de dienst te activeren in uw internetbankieromgeving. Doe het niet. Uw bank zal u nooit vragen om u aan te melden voor iDIN of om iDIN te activeren.
iDIN breder beschikbaar
Iedereen die internetbankiert kan iDIN direct gebruiken op websites die het aanbieden. Op dit moment loopt er alleen een proef bij de Belastingdienst. De banken zullen in de loop van 2016 ook pilots met webwinkels en verzekeringsmaatschappijen uitvoeren. Nadat de ervaringen van consumenten en organisaties bij alle pilots zijn geëvalueerd, is de verwachting dat iDIN in de tweede helft van 2016 breder beschikbaar komt. Actuele informatie hierover leest u via www.idin.nl.
Wilt u het filmpje bekijken over de werking van iDIN? Klik dan niet op de film in de valse mail over iDIN van de oplichter. Bekijk de film via de iDIN.nl.
Inloggen met iDIN:
- Controleer het webadres van de iDIN-inlogpagina van uw bank, vóórdat u uw inloggegevens invult. Staat hier het vertrouwde vaste webadres voor internetbankieren met de volledige naam van uw bank?
- Controleer het groene hangslot van het webadres. Is de beveiligde inlogomgeving van uw bank?
- Log nooit in via een link die u per e-mail toegestuurd is.
- Bij twijfel: bel uw bank!