Pas op: valse e-mail van DigiD over iDIN in omloop!
Geplaatst op
Bron: iDIN & Veilig Bankieren
Er gaat weer een valse phishing mail rond, zogenaamd van DigiD. De e-mail beweert dat u zich met iDIN (via uw bank) moet identificeren en inloggen om DigiD (van de overheid) te kunnen blijven gebruiken.
In de valse e-mail staat een knop of hyperlink waar u op zou moeten klikken om u met iDIN te ‘verifiëren’ voor DigiD. De fraudeur achter de valse e-mail probeert u bang te maken dat als u niet snel op de knop of link klikt, DigiD binnen enkele dagen ‘gedeactiveerd’ wordt en dat u DigiD dan opnieuw zou moeten aanvragen.
Knop of link leidt naar valse website
Trap er niet in! In werkelijkheid verifieert DigiD nooit iets met iDIN, met iDEAL of via uw bank. DigiD stuurt ook nooit een bericht met een knop of link, zogenaamd voor identificatie, verificatie of iets anders. De knop of link om u te ‘verifiëren’ in de valse e-mail leidt naar een valse website, zogenaamd van DigiD, van iDIN of van een andere bekende instantie. Die valse website voert weer naar een volgende valse website die als twee druppels water lijkt op de website van uw eigen bank. Daar moet u dan zogenaamd uw beveiligingscodes voor internetbankieren invoeren. Uw beveiligingscodes worden echter doorgestuurd naar de fraudeurs achter de valse website, niet naar uw bank.
Wat moet ik doen?
Ontvangt u deze valse e-mail van DigiD? Klik nergens op en stuur de e-mail eventueel door naar DigiD. Gooi de e-mail daarna weg.
iDIN is de online dienst van banken waarmee u zich ergens betrouwbaar kunt identificeren of ergens veilig kunt inloggen, via internetbankieren of via de mobiele app van uw bank. iDIN wordt echter niet gebruikt voor of door DigiD!
Hier leest u meer over phishing en wat u daartegen kunt doen…