Telefonische spoofing big business
Geplaatst op
Bron: NPO Radio/ Een Vandaag
Telefonische spoofing – ook wel bankhelpdeskfraude genoemd – is een vorm van criminaliteit die steeds verder professionaliseert. Criminelen worden zo goed getraind in mensen om de tuin leiden, dat zelfs ex-bankmedewerkers erin trappen. Laat u niet oplichten!
Komende week doet de rechtbank uitspraak in de zaak tegen vijf jonge twintigers die volgens het Openbaar Ministerie (OM) van spoofing worden verdacht, dat meldt de NPO. Deze bende maakte miljoenen euro’s buit. De bende had zelfs personeel in dienst hebben dat werd getraind in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken. Zeker tientallen, mogelijk zelfs 200 ouderen werden slachtoffer. De criminelen belden met een nummer dat voor de mensen herkenbaar was als het nummer van de fraudehelpdesk van hun bank. Met de smoes dat ze mensen zogenaamd wilden behoeden voor financiële ellende door hun geld op een kluisrekening te zetten. Zo gauw het geld werd overgemaakt naar de ‘veilige rekening’, werd het door de criminelen bij geldautomaten opgenomen.
Spoofing werkt soms zo overtuigend, dat zelfs ex-bankmedewerkers er intrappen. Gerrit Flim (69) werkte bij een bank en werd toch slachtoffer van bankhelpdeskfraude: ‘Alsof ik onder hypnose was van die jongens’, berichtte Eenvandaag.
Kijk voor meer informatie op de pagina over bankhelpdeskfraude.