Schade door fraude in 2022 bijna 61 miljoen euro: deel nooit je bankgegevens.

Geplaatst op

De schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna 61 miljoen euro. Ondanks dat banken deze schade veelal vergoeden zorgt dit voor veel leed bij de slachtoffers. Daarnaast verdwijnt het geld rechtstreeks in de zakken van fraudeurs die hier weer andere oplichtingspraktijken mee kunnen financieren. Dat maakt online fraude tot een groot maatschappelijk probleem.

Banken zetten zich om klanten alerter te maken en maatregelen te nemen die het criminelen lastiger te maken om fraude te plegen. Om de alertheid van de consument te vergroten hebben de banken het afgelopen najaar de online trainingFrauderen. Zo werkt het!’ gelanceerd. Deze training krijgt een vervolg met nieuwe lessen over hoe fraudeurs te werk gaan, wat hun nieuwste trucs zijn en wat consumenten zelf kunnen doen om oplichting te voorkomen. Door deze lessen te volgen wordt fraude makkelijker te herkennen en daarmee te voorkomen. Meer informatie is te vinden op www.zowerktfraude.nl.

Schade door fraude in het betalingsverkeer

De totale schade daalde in 2021 van 62,5 miljoen naar bijna 61 miljoen euro in 2022.  De schade als gevolg van phishing daalde met 67% naar 3,6 miljoen euro. Bij bankhelpdeskoplichting daalde het schadebedrag van 30 miljoen euro in het eerste halfjaar naar 21 miljoen in het tweede halfjaar van 2022. Hierdoor steeg de totale schade licht ten opzichte van 2021 met 6,7 % naar bijna 51 miljoen euro. De schade door verloren of gestolen bankpassen kwam uit op 2,8 miljoen euro en de schade door online fraude met gegevens van creditcards bedroeg 3,6 miljoen euro. In het geval van phishing werd de schade voor bijna 95% in alle gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskoplichting was dit percentage 89%.  

Bankhelpdeskfraude 

Bij bankhelpdeskoplichting belt een oplichter slachtoffers zogenaamd namens de bank. De oplichter doet zich voor als een medewerker van de bank en maakt het slachtoffer wijs dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn. Het slachtoffer kan dan onder andere worden misleid om zelf zijn hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Bovendien weten zij het slachtoffer vaak te overtuigen om ook de betaalpas af te geven waarmee dan direct geld wordt opgenomen.

Wat te doen tegen bankhelpdeskfraude? 

De bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen. Als slachtoffer van fraude of oplichting is het altijd van belang om naast een melding te maken bij de bank ook aangifte te doen bij de politie. Uitvoerige informatie over bankhelpdeskfraude en andere vormen van fraude is te vinden op websites van banken en hier op Veiligbankieren.nl. Of leer ‘Les 5: Hoe bel en bedonder je als fraudeur?’  op zowerktfraude.nl.

 

 

Confidental Infomation