Let op: bank komt in noodgevallen niet aan huis!
Geplaatst op
Bron: Veilig Bankieren
Oplichters stellen zich aan de telefoon voor als bankmedewerker om bankklanten wijs te maken dat er wordt ingebroken op hun bankrekening.
Iemand van de bank moet dan thuis bij het slachtoffer langskomen om iets op te halen of om via internetbankieren iets aan te passen. Er meldt zich dan aan de voordeur bijvoorbeeld een nep-seniorencoach, nep-zorgcoach of nep-koerier van de bank. Trap er niet in! Een bank kan in geval van nood op afstand alle maatregelen treffen die nodig zijn. Daarvoor hoeft niemand bij u thuis te komen en u hoeft zelf niets te doen. Soms weten de oplichters al heel veel over hun slachtoffer. Via phishing hebben ze eerst ongemerkt persoons- en bankgegevens van het slachtoffer buitgemaakt. De oplichters kunnen zo het IBAN, het rekeningsaldo en de laatste transacties van het slachtoffer inkijken.
Een bank belt nooit zelf naar een klant om te vragen:
- geld over te boeken of betalingen te doen;
- een betaalpas of inlogapparaatje per post op te sturen;
- een betaalpas of inlogapparaatje aan iemand af te geven;
- een pincode in te tikken op de telefoon of op een website;
- een pincode op te sturen of aan iemand af te geven;
- iemand van de bank (of namens de bank) thuis te ontvangen;
- iemand op afstand toegang te geven tot zijn computer.
Lees hier alles over bank-aan-huis-oplichting.