Nederlandse Vereniging van Banken adviseert om extra alert te zijn na hack bij Delta Mobiel
Geplaatst op
Hackers hebben tienduizenden persoonsgegevens buit gemaakt tijdens een hack bij telecomprovider ‘Delta Mobiel’. Laurens Messing, beleidsadviseur Veiligheidszaken bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), waarschuwt klanten van Delta Mobiel: “Het advies is om alert te zijn op telefoontjes, appjes en mailtjes.”
Bij de hack hebben criminelen gegevens verkregen zoals namen, adresgegevens, e-mailadressen en bankrekeningnummers. Messing legde bij Omroep Zeeland uit dat klanten van Delta Mobiel niet meteen gevaar lopen: ‘Met de gegevens die ze nu in handen hebben moet iedereen weten dat geld op de rekening veilig is. Maar met deze gegevens kunnen ze wel andere zaken doen.’
“Met de gegevens die ze nu in handen hebben moet iedereen weten dat geld op de rekening veilig is.”
Drie manieren van oplichting
Ondanks dat de criminelen nu niet bij je rekening kunnen waarschuwt de veiligheidsadviseur van de NVB dat de klanten extra alert moeten zijn voor drie manieren van oplichting: bankhelpdeskfraude, phising en Whatsapp-fraude. Met deze gegevens kan namelijk wel fraude gepleegd worden.
“Zoals bankhelpdeskoplichting. Dat je denkt dat je wordt gebeld door een bankmedewerker, maar feitelijk door een crimineel. Deze kan dan stellen dat je rekening niet meer veilig is en dat je geld moet overmaken naar een andere rekening. Zo kan je je geld kwijtraken.”, aldus Messing.
Andere manieren waarmee criminelen je kunnen oplichten aan van deze gegevens is phising: “Bij phishing krijg je een brief en die heeft niet de aanhef ‘Beste klant’, maar je wordt aangesproken met je eigen naam. Zo kunnen ze vissen naar andere gegevens zoals je inloggegevens van je internetbankieren. Dan kunnen ze in je eigen bankomgeving komen en vandaaruit geld overmaken.”
Tot slot, is er nog Whatsappfraude. Dan krijg je bijvoorbeeld een berichtje via Whatsapp van iemand die zich voordoet als je kind en vraagt met spoed om geld over te maken.