Makkelijk en veilig online identificeren via je bank
Geplaatst op
Bron: Betaalvereniging Nederland
Banken bieden binnenkort een dienst aan waarmee hun klanten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren: iDIN.
Klanten die daarvoor kiezen, kunnen zich dan bekendmaken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank, bijvoorbeeld bij verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of in webwinkels. Daardoor hoeven deze klanten geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden.
Identiteit bevestigen
Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen. Consumenten kunnen het aantal accounts dat zij gebruiken fors terugbrengen met iDIN. Daardoor vergeten ze minder vaak wachtwoorden en zijn ze verzekerd van een veilig inlogmiddel. Ook hoeven ze minder vaak gegevens te verstrekken. Voor acceptanten scheelt dit tijd, mankracht en papierwerk en verhoogt het de conversie. Kortom: een efficiencyslag in online identificeren, met oog voor gebruikersgemak, return on investment en steeds strenger wordende veiligheids- en privacy-eisen vanuit de wetgever.