Betalen en bankieren met oude browsers en mobiele telefoon
Geplaatst op
Om veilig op internet te kunnen betalen en internetbankieren, maken uw bank en de verwerker van de betaaltransactie gebruik van beveiligingsmethodes om de transactie te beschermen.
De data die de bank en de webbrowser of app uitwisselen, worden afzonderlijk beveiligd en versleuteld met behulp van HTTPS. Hierdoor kunnen cybercriminelen niet bij deze gegevens, zelfs niet als ze bijvoorbeeld de wifi-beveiliging gekraakt hebben.
Gebruik recente telefoons en browsers
Onlangs is een belangrijke wijziging van kracht geworden. De oudere protocollen die voor deze HTTPS-verbinding gebruikt worden (SSL en TLS versie 1.0) worden niet langer als voldoende veilig beschouwd. De meeste consumenten merken hier niets van omdat ze gebruikmaken van nieuwere modellen mobiele telefoons en browser. Consumenten die nog een oude mobiele telefoon (met Android 4 of iOS6) of oude browser (bijvoorbeeld Chrome 39, Mozilla Firefox 33, Internet Explorer 10.0, Safari 8, Opera 11.64) gebruiken, zullen er wel wat van gaan merken. Zij krijgen bij mobiel betalen en internetbankieren een melding dat de gebruikte mobiele telefoon en browser niet meer ondersteund worden. Als u dus iets koopt in een webwinkel kunt u de betaaltransactie niet afronden. Internetbankieren zal voorlopig nog wel gewoon kunnen, omdat de bank u als klant kent. Ook een eigenaar van een webshop die de gangbare beveiligingsstandaarden nog niet gebruikt, zal voor het verwerken van de betalingen het verzoek krijgen gebruik te maken van TLS 1.2. Het advies is om altijd de meest recente versies van telefoons en browsers te gebruiken.
Beveiligde website
Let erop dat u bij internetbankieren altijd de beveiligde website van uw eigen bank bezoekt. Dit ziet u in de adresbalk van uw webbrowser, aan de handelsnaam van uw bank. Bekijk hier enkele voorbeelden. De mobiel bankieren app van uw bank voert deze controles automatisch voor u uit. De Nederlandse betaal- en geldautomaten voldoen alle nieuwe eisen. Om de beveiliging van uw internetverbinding te verbeteren en eventuele schade of verlies van andere gegevens te voorkomen:
- Zorg ervoor dat het kastje van uw internet provider, computers, tablets en smartphones met de laatste updates zijn bijgewerkt.
- Wissel alleen vertrouwelijke gegevens uit via bekende websites die met HTTPS zijn beveiligd (te herkennen aan de handelsnaam van de organisatie in het webadres).
- Gebruikt u een mail-app? Stel dan altijd TLS in voor het verzenden en ontvangen van uw mails.
- Eventueel: gebruik een VPN, 3G/4G of een vaste kabelverbinding als u geen enkel risico via wifi wilt lopen.